Skip to main content

8 SEBAB KENAPA NAK DAN SUKA KOREA


 Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Hari ni 30/12/2016, dekat2 ke penghujung tahun 2016 suda kan. Sy berharap 2016 ni bagi 1001 memori indah buat semua.. Walau tak sepenuhnya indah dari awal tahun, tapi still akan ada terselit yang indah kan dalam setahun ni.

Berbalik pada tajuk entry kali ini. pasal kenapa sy NAK dan SUKA KOREA, okey sy share la ya kenapa Nak dan Suka negara 4 musim ini berbanding negara lain di ASIA ni kan..

SEBAB-SEBABNYA ADALAH:

1. NEGARA 4 MUSIM..


Seperti yang kita tahu, Korea tidak seperti Malaysia. Korea mengalami 4 musim yang silih berganti. Iaitu, musim Bunga, Panas, Luruh dan Sejuk. Kesemua musim ni ada keistimewaannya.

Tapi untuk sy, sy sda pilih utk merasai musim sejuk di sana. Suhu semasa sy pergi ke sana, ada yg sda smpi tahap -ve. Ada yang smpi -6 darjah celcius. Masa ni memang sejuk sangat bagi sy yg xbiasa berada di keadaan musim sejuk. Cepat ja pakai glove dan mafela tutup hidung (sbb hidung berair).

Tapi best juga rasa bila bercakap WAH...BERASAP-ASAP bah.. huhu.. jakun sekejap.. Maybe akan lbh best klo masa pergi tu ada snow trun.Tapi apa daya, xda rezeki maw rasa snow trun masa tu..
Apapun still syukur sda mjejaki kaki di Korea....

2. KOREA YANG BERSIH

Ini memang sda nampak dengan mata kepala sendiri. Susah maw jumpa sampah tepi2 jalan, even tong sampah pun susa maw jumpa. Sy haritu kena bawa balik sampah dalam beg dan buang di guesthouse.

Means that, orang korea memang mementingkan kebersihan. Tandas awam mereka saja bersih okey. Stesen kereta api mrk tiada nampak kertas-kertas ALONG bertampalan atau di tulis2 perkataan merapu2 mcm biasa kta npk di ngra kita ni kn. Sangat respect pada amalan kebersihan org korea... TERBAIK....

3. MAKANAN SIHAT DAN UNIK

Setiap negara ada makanan tradisi yg tersendiri kn. Bagi sy Korea sangat menitiberatkan pemakanan sayuran. Kimchi contohnya.. Tapi tahu tak, sy rasa kimchi yg sy makan di korea sangat sedap. Tak sama mcm kimchi yg pernah sy mkn di satu rstrn Korea( knon nya ) semasa bljr di UPM dulu.

Lepastu STREET FOOD yg sy sda cuba smsa di sana juga sedap wpun simple sja penyediaannya.. smpi berangan maw buat sndiri di ruma nanti.( cri resepi dulu la). Antara yg sda sy rasa n makan ialah :



ni WAJIB beli n rasa

set utama :NASI,SUP & IKAN (yg lain2 tmbahan sja,ble tmbh kalo hbis)

Dinner meal : Set bulgogi(daging) 

Nasi Goncang di NAMI


DINNER MEAL: set ayam kari sedap

BANANA CREPE(sdap)

mamat ni buat kuih yg beri nama KULTARE kalo xsilap...

teobbokki..Sedap ka?? Emm.....

Hotteok, SEDAP...FAV ni. Ala2 Lempeng tp ada brown sugar

winter di Korea akan byk strawberry

Menu dinner last day: Ala2 Kebab tp ada nasi( SEDAP)
Ps: Makanan lunch & dinner semestinya HALAL, dan diuruskan oleh guide kami. Yang FOOD STREET tu, beli yang tak berasaskan daging atau yg Xragu2.. Nak taw ble mkn ke tak, tya guide lah.hehehhe.Mrk lbh mahir kan...

4. SISTEM PENGANGKUTAN YANG SISTEMATIK

Cerita pasal ni, sy sgt suka pada kemudahan awam smsa di Korea.Ya la, sy join pakej backpacker. So, memang banyak guna public transport.Tapi bagi sy perkhidmatan train, bas di Korea memang menepati masa yang ditetapkan. Tak da la lambat2 berjam-jam.Penuh tak penuh, bas tetap jalan. Lagi satu selesa. Even naik bas semasa dr airport ke Itaewon dan dr Namdaemun ke Nami,  sy & rombongan trip backpackers perlu pakai SEAT BELT.. kau mampu??? Driver bas siap bagi pengenalan diri sebelum memulakan pemanduan. Cek setiap penumpang dah pakai seat belt ka tidak.. Memang tabik..

Lagi satu, di sana vending machine untuk membeli tiket cth tiket menaiki cable car di Namsan Tower ada disediakn. Mesin untuk topup T-MONEY pun banyak dan semua berfungsi dengan baik. Di stesen2 train vending machine utk beli makanan pun ada. Agak2 tlepas sarapan awal pagi, beli ja dr vending machine kan.heheh..
Tap T-MONEY dan pass


kopi dalam mesin

5. TEMPAT-TEMPAT UNTUK DI LAWATI MENARIK & UNIK

Okey, yang ni antara sebab utama sy nak ke Korea. Maybe juga pengaruh drama2 korea yg sy tgk & pengaruh Running man.(hahahahah).. Korea pandai mempromosikan tempat2 di negara mrk menerusi drama2 yg jd famous di byk negara.

Jadi myebabkan ramai tertarik utk dtg dan menjejak kaki ke tmpt2 tersebut, Contoh mcm NAMI ISLAND tempat dimana drama WINTER SONATA di rakam. Lepastu, korea terkenal dengan CAFE yang unik2 design nya.Ada yg bertemakan HELLO KITTY, ada yg bertemakan Cat Lovers, dan macam2 lagi. Trust me, mmg byk KEDAI KOPI di Korea..heheh..

cat cafe

hello kitty cafe


Namsan Tower

6. KOSMETIK YG ORI DAN MURAH

Korea dan kosmetik mcm berpisah tiada. Teknologi dalam bidang kosmetik mrk mmg maju. Industri berasaskan kosmetik di sana juga mmg berkembang dgn baik. Semasa sy ke area Myeongdong, iaitu kwsn dimana menempatkan brand kedai2 kosmetik korea, sepjg jln tu kedai kosmetik. Bukan skit...BANYAKKKK.. rasa tlepas beli brand yg di ingini, xpa jgn risau di hdpn ada lg kdai brand tu.

Dan tempat tu rasanya mmg meriah hari2. Jangankan pelancong dtg sna, org korea pun  byk dtg sna. Tips penting nk bagi: Pegi masa hjng thn mcm sy pergi baru2 ni, SALE kaw2 ok... Bayangkn brand hot MISSHA buat 50% SALE.. mmg kdai MISSHA penuh dgn org. Tak kira org korea sndiri atau plcong. Tips lagi : Rasa serabut nak shopping di Myeongdong, jgn risau, boleh ja shooping kosmetik di stesen train.. Jangan tak percaya kdai kosmetik ada di stesen train.Mcm sy, shopping lg di kdai brand TONY MOLY di stesen train(hahah).. ala senang cerita, dimana sja ada kedai kosmetik ni. DONT WORRY.. hrga tntunya lbh murah bbnding beli di Malaysia..Lagi ORI kan....

kedai kosmetik di stesen Train

banyak je kedai kosmetik di Myeongdong

beli-beli


7. BANYAK TEMPAT SHOPPING

Korea & wanita bagi sy ok sepadan sangat. Pergi mana2 banyak bersepah2 kedai yang akan membuatkn duit Won terkeluar dan terbagi sama peniaga sana. Kualiti barang yg made in korea juga baik dan memuaskn hati, Untuk pakaian pula, fashion yg dijual ikut musim. Datang musim sjuk aritu, mmg byk winter coat dan sweater dijual dgn hrga yg murah. Tapi murah, murah juga, kena juga hulur won kn. Tiada la kna bagi free..kirim salam.hehehehe...
Winter Coat dijual murah

Pelbagai Souvenier

Comelkan stokin

Beli HANBOK pun boleh.

Macam2 jenis beg

 






Produk LINE
 

8. MAW TAW BETULKAN ORANG KOREA CANTIK2 & ENCEM2 

Hahahha... Sebab yg last ni lucu kan bunyinya. Tapi betul, sy maw la taw, betul ka orang korea ni cantik2 dan encem2 macam pelakon2 korea yg slalu di tgk di drama tu.. Selepas sda menjejak kaki di korea, okey sy sda ada jawapannya. Untuk wanita, kebanyakkannya kulit mrk mmg cantik flawless..Yang muda2 la mksd sy.. Itu puji krna  kerataan kulit drg la. Dah ngra mrk byk kosmetik yg baik kn... kalo di segi cantik tu, emmm... susa maw cakap sbb tkut2 bukan yg ori. Almaklum la korea terkenal dgn plastik surgery mrk. Pengalaman sy di korea dimana ada terlihat sorg wanita muda, msuk train dgn mata sebelah di tutup dgn bandage. Sah la baru lps buat pembedahan bahagian mata kan. Tapi itu biasa bagi mrk even ibubapa org korea menghadiakn pakej pembedahan plastik utk anak mrk yg akan ke Universiti spya makin "YEPPO" atau CANTIK.

Untuk lelaki pula, em... biasa ja la. sy pun xtaw kenapa LEE MIN HOO, BO GUM, dan lain2 pelakon lelaki korea tu di klasifikasikn dlm kategori encem..hahahha.wpun sblm dtg korea, mmg puji la knon si itu encem, si ini cute.hahhaah..sbb bila sy pergi korea, dah join pakej backpackers lagi, naik trun train, sy npk org korea lelaki muka mrk SAMA saja.. jd skrg sy set utk diri sy yg pelakon lelaki korea tu xla encem sgt.just muka typical korean. ( just my opinio okey)...

Malah, semasa di korea, org korea pula suka tgk kita..yup kita yg dr Malaysia ni.. Mrk kata kita yg YEPPO.. YEPPO sebab org Malaysia biasanya memiliki mata yang besar & galak..(sila kebil2 kn mata anda).. So berbangga la dgn wajah MALAYSIAN  anda semasa berada di korea..kkekekkeke...

⇏Okey, rasanya macam habis sda modal idea maw menaip ni, so rasanya itu ja la yang maw di share pasal  SEBAB KENAPA SY NAK DAN SUKA negara yang diberi nama KOREA.. Sy just berikan yg positif sja kerana yg positif tu smua org pun ska baca & tahu kan.. Harap entry ini dan entry2 sebelum ini berkenaan Perjalanan sy ke korea, akan bantu ramai diluar sana  yang menyimpan hasrat nak ke korea, Cuma, jgn pcya kata sy 100%, tapi pergi lah merasa sendiri keseronokkannya..

Hingga bertemu di tahun baru 2017..HAPPY NEW YEAR....




Comments

Popular posts from this blog

SAYA DAN KINOHIMITSU

21/03/16(ISNIN) ASSALAMMUALAIKUM BUAT SMUA PGUNJUNG BLOG NI... ok kali ni sy nk share ttg produk kinohimitsu yg sy gunakan.. Alkisahnya, sy mengunakn kinohimitsu ni disbbkn saranan my Love, dia yg berulang kali kata, better sy amalkan pgmbilan kolegen.utk ksihtn kulit katanya.. Dijdikn crita, satu hari sy ke watson dan tnpk promosi utk salah 1 produk kinohimitsu..so sy rasa nk cuba la(kata kt dlm hati).. fkir2 berulang kali juga la nak beli ke tak..last2, tetttt da scan kt kaunter cashier..hahhah..da beli... ok yg bwh ni la 1st produk kinohimitsu yg sy guna.BEAUTY DRINK. rasa dia sdp...tp sy tpksa tukar lg ke produk kinohimitsu yg len sbb yg ni agak mahal sdikit bg sy yg keja biasa2 je ni.hhehehe...                                                                1st produk kinohimitsu sy slps tu sy guna yg ini plak..yg ni knon  nya nk jimat skit n murah skit..PROWHITE..yg ni men sachet2..ada 30 sachet n ckup utk bekal sbln..hrga dlm rm100lbh juga la..manis2..ble bancuh dgn

MARA ASSESSMENT CENTRE(MAC) 02/06/2016 SABAH

03/06/2016(jumaat) ASSALAMMUALAIKUM...             Agak lama myepi drp pkongsian kt blog ni kn..ya la busy sbnrnya dgn pkerjaan dan urusan khidupan yg xpernah hbis..heheh.. ok xnk ckp byk just nk highlight tajuk utk catatan hari ni.. ya,sy nk share pengalaman sy mhdiri temuduga guru MARA, yg blangsung pd 2 jun 2016 iaitu smlm..nak share bkn sbb nk blagak tp nk share utk jd rujukan pd org len dimasa hdpn kot2 ada yg cari bkenaan ni..mcm sy lakukan sblm mhdiri sesi iv ni..cari mklumat pglmn org len drp internet..sbb xprnh kot iv bkaitan jwtn guru sblm ni..yg lg penting nk highlight ni, ni pglman sy sbg CALON NEGERI SABAH..kbnykn kt intrnt sy jmp pglmn calon2 drp smnjung je kn..jd xslh rasanya sy share utk rujukan bakal2 calon SABAHAN di masa hdpn....                       Firstly, nk crita thn ni ialah thn kedua sy apply jwtn guru MARA MRSM, thn ptama aply masa bru hbis grad dulu skitar thn 2014.masa tu aply guru kemahiran hidup..tp xbjaya dpt walau utk sesi iv..thn ni 2016 stlh 2th

TEMPAT MENARIK DI SEKITAR KOTA KINABALU

11/03/2016 (PART 1) Hai... salam jumaat buat smua pengunjung blog sy.. hari ni ada kerajinan nak update blog lg..nak cerita tentang tempat menarik di sekitar kota kinabalu yg boleh di lawati sekiranya ada yg berfkir2 nak jln2 di sabah.. berikut merupakan antara tempat-tempat menarik yg boleh di lawati.... 1. Desa cattle,kundasang sabah - tmpt  ni mjd tumpuan ramai krn pmndgn yang mcm kt new zealand katanya..hehe. blatar blkgkn gunung kinabalu yang indah dipandang.. disni  pengunjung boleh juga merasai kelazatan susu segar pelbagai perisa & ais krim yg tntu la sdp kn..rasa2 ada yg nk buat gmbr kwen blatar blkg kn tmpt ni pun boleh..cntik sgt2..recommend ***** dr sy.. 2. Pulau-pulau berdekatan Bandar kota kinabalu - yg ni pun wajib pergi ok.sbb ada pelbagai aktiviti boleh di buat semasa trip ke pulau2 ni.. rasa xnk pegi semua pulau pun xpa..pilih salah satu pun da ok..pulau yg ada bdktn Bandar kota kinabalu ialah: # pulau sapi * #pulau memutik* # pulau manuk